lördag 1 november 2008

En liten introduktion, kanske? XD

Som jag redan har nämnt så har jag ett ganska stort intresse av att bygga instrument.
Än så länge bygger jag bara svenska säckpipor, men jag ska skaffa lite nya verktyg när jag har råd, och då kommer jag förhoppningsvis kunna göra andra typer av säckpipor också=)
Jag bygger säckpipor med två olika anblåsnings- utföranden:
Den munblåsta varianten, och den bälgblåsta varianten... Ska göra mitt bästa för att förklara skillnaden=)
Här är den första säckpipan jag gjorde.
Det är en G/D- pipa med en klaff
för att kunna komma upp till höga E.
Jag har dessutom satt en liten, smidig
ventil på bordunen så att man lättare
kan stänga av/ sätta på bordunen
utan att behöva utföra onödigt pyssel
med rörbladet.
En likadan, enkelbordunig, munblåst modell tar jag
runt 3 000;- för.
Då ingår extra rörblad, extra tråd, och en fingersättnings- guide.

Inga kommentarer: